ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αστικά λεωφορεία: «Μεταχειρισμένη», ιδιωτική και πανάκριβη ενίσχυση ένα χρόνο μετά

Το πρωί της περασμένης Παρασκευής, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε στο αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) στην Πέτρου Ράλλη για να «καλωσορίσει» τα πρώτα 40 λεωφορεία μέσω leasing, από τα 293 συνολικά, που βγήκαν στους δρόμους για την ενίσχυση των δρομολογίων σε 14 περιοχές.

Λίγους μήνες πριν, τον Νοέμβριο για τη ακρίβεια, είχε δεχτεί σφοδρή κριτική για την δήλωση ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να γεννήσει λεωφορεία. «Οι ειδικοί μας είπαν πως πρέπει να τα ενισχύσουμε. Εκεί εκ των πραγμάτων υπάρχει συγχρωτισμός. Θα μπορούσαμε να έχουμε προσθέσει περισσότερα; Ίσως. Κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε. Ίσως μπορούσαμε κάτι καλύτερο; Δεν μπορούμε να γεννήσουμε λεωφορεία», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.https://www.youtube.com/watch?v=46ChlSmjBV0

Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος καλοπροαίρετα να πει ότι η κυβέρνηση έστω και καθυστερημένα, ένα χρόνο μετά την έναρξη της πανδημίας στην Ελλάδα, προχώρησε στην ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών ώστε να μειωθούν οι απίστευτες εικόνες συνωστισμού στα μέσα μεταφοράς. Είναι όμως έτσι;

Μεταχειρισμένα «σαραβαλάκια» ή ποιοτικές υπηρεσίες;

Αρχικά υπάρχουν πολύ σοβαρές ενστάσεις για το κόστος ενοικίασης αλλά και την ποιότητα των συγκεκριμένων 293 λεωφορείων.https://49f1ddd6bbbd8f3bf1b64ea30ae26e30.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Η τριετής σύμβαση ενοικίασης προβλέπει μηνιαίο κόστος για το Δημόσιο τα 2.800 ευρώ για κάθε λεωφορείο, ενώ το συνολικό κόστος θα ανέλθει σε 50 εκατ. ευρώ.

«Με επιπλέον 10 εκατ. ευρώ, δηλαδή συνολικά 60 εκατ., θα μπορούσαμε να αγοράσουμε 300 ολοκαίνουργια λεωφορεία. Ας “κόβανε” λοιπόν 10 εκατ. ευρώ από την λίστα Πέτσα για την χρηματοδότηση των ΜΜΕ, για να τα παίρναμε», δηλώνει στο topontiki.gr το μέλος ΔΣ του συνδικάτου ΟΑΣΑ-ΕΘΕΛ και της Ενωτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΕΑΣ) Εργαζομένων ΕΘΕΛ, Σταύρος Μανίκας.

«Ο πακτωλός χρημάτων προς τις εταιρείες leasing αποτελεί τη δεύτερη “χρυσοφόρο” σύμβαση του ιδιωτικού τομέα με την ΟΣΥ, μετά την παραχώρηση των περιφερειακών γραμμών του Λεκανοπεδίου στους ιδιώτες των ΚΤΕΛ», συμπληρώνει.

Παράλληλα, δεν είναι λίγοι οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία που καταγγέλλουν ότι πρόκειται για λεωφορεία-σαπάκια με πολλά εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στο κοντέρ και πολλά προβλήματα.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι την Τρίτη, λίγες μέρες μετά την επίσκεψη Μητσοτάκη στην Πέτρου Ράλλη, και τα 9 λεωφορεία που είχαν ως βάση το συγκεκριμένο αμαξοστάσιο είχαν βγει «νοκ-άουτ» λόγω σοβαρών προβλημάτων. Όπως βλάβες στο κινητήρα, στο κάθισμα του οδηγού και στα ράουλα του μύλου σε λεωφορεία τύπου «φυσαρμόνικα». Πραγματικά κινητοί κίνδυνοι για επιβάτες και εργαζόμενους.

«Τουλάχιστον τηρούν τις προϋποθέσεις τήρησης των μέτρων προστασίας για τον κορωνοϊό αφού για αυτόν τον λόγο ενοικιάστηκαν;», θα μπορούσε εύλογα να αναρωτηθεί κάποιος.

Το μέλος ΔΣ του συνδικάτου ΟΑΣΑ-ΕΘΕΛ και της Ενωτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΕΑΣ) Εργαζομένων ΕΘΕΛ, Σταύρος Μανίκας.

«Όχι!», απαντά ο Σταύρος Μανίκας. «Τα περισσότερα από αυτά αντί για 3 πόρτες έχουν 2, εκ των οποίων η μία του οδηγού. Οπότε μόλις μία πόρτα για τους επιβάτες, κάτι που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερος συνωστισμός. Ακόμα, ενώ τα λεωφορεία του στόλου μας έχουν υποχρεωτικά μεγάλα παράθυρα, τα περισσότερα πάλι από τα ενοικιαζόμενα δεν έχουν καθόλου», προσθέτει.

«Αρκετά από αυτά είναι καταπονημένα ήδη με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, ενώ υπάρχουν και ζητήματα σωστών προδιαγραφών, ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας που για λόγους υγείας είναι αυξημένες οι απαιτήσεις. Αντί για παράθυρα άνοιξαν κάποιους “φεγγίτες”, πολλά από τα οχήματα έχουν μία πόρτα λιγότερη, άλλα έχουν σκαλοπάτια στο διάδρομο των επιβατών, κανένα δεν έχει ξεχωριστή καμπίνα για τον οδηγό!!!», σημειώνει από την πλευρά της η ΔΑΣ ΟΑΣΑ.

«Η κυβέρνηση αντί να προσλάβει το απαιτούμενο προσωπικό, αντί να δώσει χρήματα για ανταλλακτικά και να επισκευάσει τα οχήματα που μένουν στα αμαξοστάσια και σαπίζουν, δίνει ζεστό χρήμα για να νοικιάσει τα σαπάκια για 4 χρόνια που θα τα πληρώσουν οι λαϊκές οικογένειες πολλαπλάσια παραπάνω από όσο κοστίζουν αν τα αγόραζαν», προσθέτει.

Λύση ανάγκης λόγω πανδημίας ή προσχεδιασμένη;

«Αυτή η προμήθεια των συγκεκριμένων λεωφορείων ήταν προσχεδιασμένη από την κυβέρνηση και όχι αναγκαστική επιλογή λόγω πανδημίας», καταγγέλλει ο Σταύρος Μανίκας και εξηγεί:

«Τέλη Φλεβάρη του 2020 εμφανίστηκαν τα πρώτα κρούσματα στην χώρα και 23 Μάρτη επιβλήθηκαν σημαντικά περιοριστικά μέτρα στην χώρα. Αρχικά, σχετικά με την είσοδο των ΚΤΕΛ στις αστικές συγκοινωνίες ο νόμος 4663/20 πήρε ΦΕΚ στις 12 Φλεβάρη του 2020, κάτι που σημαίνει ότι προετοιμαζόταν τουλάχιστον από τα τέλη του 2019, δηλαδή πολύ πριν την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων στη χώρα».

Μάλιστα όπως σημειώνει η Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία (ΕΑΣ) Εργαζομένων ΕΘΕΛ «ο συγκεκριμένος νόμος ήρθε να συμπληρώσει τους νόμους 4482/17 και 4568/18 και τον νόμο 3920 /11 που άνοιξαν το δρόμο για την είσοδο των ιδιωτών στις δημόσιες μεταφορές. {…}Η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων μεταφορών είναι μνημονιακός σχεδιασμός και καμία σχέση δεν έχει με την πανδημία».

«Αλλά και στην μίσθωση των ακατάλληλων σαράβαλων, ίδιο το σκηνικό. Από τον Ιανουάριο του 2020, δύο μήνες πριν ξεσπάσει η πανδημία, υπήρχαν δημοσιεύματα και διαρροές από το υπουργείο Μεταφορών ότι θα προχωρήσει σ’ έναν τέτοιον σχεδιασμό μίσθωσης πανάκριβων αλλά ακατάλληλων σαράβαλων… Δύο είναι οι εξηγήσεις: Ή η κυβέρνηση είχε μαντικές ικανότητες ως προς την επιδημία πράγμα αστείο ή είχε σχεδιάσει την ιδιωτικοποίηση και απλά στον λαό και τους εργαζόμενους την εμφάνισε σαν δήθεν ενδιαφέρον, χρησιμοποιώντας την επιδημία», προσθέτει ο Σταύρος Μανίκας.

Διαχρονική υποβάθμιση των αστικών λεωφορείων

Τέλος βέβαια, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ειδικά τα τελευταία χρόνια υπήρξε μεγάλη υποβάθμιση των υπηρεσιών στα αστικά λεωφορεία για να οδηγηθούμε στην σημερινή ασφυκτική κατάσταση. Όπως λέει στο topontiki.gr ο Σταύρος Μανίκας το 2008-09 υπήρχαν 5.500 οδηγοί και 2.000 ενεργά λεωφορεία ενώ τώρα οι οδηγοί είναι περίπου 2.400 και τα λεωφορεία 1.003 (898 μπλε και 105 τρόλεϊ).

«Με βάση τις πραγματικές ανάγκες θα έπρεπε να έχουμε 2.500 λεωφορεία. Αλλά ακόμα και για να ένα στοιχειωδώς αξιοπρεπές δίκτυο δρομολογίων απαιτούνται 1.600 λεωφορεία και 4.00 οδηγοί», σημειώνει.

Η Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασίας (ΕΑΣ) Εργαζομένων ΕΘΕΛ ζητά τον άμεσο εμβολιασμό όλων των εργαζομένων, άμεσα μέτρα προστασίας για επιβάτες και οδηγούς, προσλήψεις εργαζομένων και αγορά ολοκαίνουργων λεωφορείων που να πληρούν όλες τις προδιαγραφές για την ενίσχυση του στόλου και να μην υπάρχει κανείς ιδιώτης στις αστικές συγκοινωνίες καθώς δρουν ανεξέλεγκτα.

Πηγή:www.topontiki.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button