OIKONOMIA

“Λαϊκισμός η απονομή συντάξεων από ιδιώτες”

Παρακάτω αναδημοσιεύουμε από την Εφημερίδα Δημοκρατία συνέντευξη του συμπολίτη μας Γιάννη Μαστρογιαννόπουλου κατοίκου Ιπποκρατείου Πολιτείας, Προϊστάμενου του Τμήματος της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Προέδρου του Συλλόγου Εργαζομένων Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Αιρετού Μέλους Υπηρεσιακού & Πειθαρχικού Συμβουλίου του Υπουργείου, με θέμα την προσπάθεια Χατζηδάκη για την ανάθεση της απονομής των συντάξεων σε ιδιώτες.

  • Ο Υπουργός Εργασίας κατέθεσε στη Βουλή τροπολογία για τη συμμετοχή ιδιωτών στην απονομή των συντάξεων. Ωστόσο εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις για τη συνταγματικότητα αυτής της διαδικασίας.

Πράγματι ο κ. Χατζηδάκης, με μία απλοϊκότητα, περίσσειο λαϊκισμό και φυσικά αμετροεπείς και ακραία νεοφιλελεύθερες απόψεις σούπερ-ήρωα, εμφάνισε την αλλοπρόσαλλη «ντροπολογία» του, με την οποία, ασαφώς, καθορίζονται κάποιοι όροι για τη συμμετοχή δικηγόρων και λογιστών στην απονομή των συντάξεων. Σίγουρα δεν είμαι εκείνος που θα σας αναπτύξει τα πολλά νομικά επιχειρήματα για το καίριο ζήτημα της συνταγματικότητας της εν λόγω τροπολογίαςκαθώςθα γνωρίζετε ότι πληθώρα έγκριτων νομικών έχουν ήδη αναλάβει για λογαριασμό των Ομοσπονδιών των Εργαζομένων του ΕΦΚΑ και της ΑΔΕΔΥ, να διατυπώσουν αυτές τις επιφυλάξεις για τη συμμετοχή των ιδιωτών. Αξίζει να σας αναφέρω ότι αυτοί οι έγκριτοι νομομαθείς, υποστηρίζουν ότι το νομοθέτημα Χατζηδάκη σίγουρα θα καταπέσει από τη Δικαιοσύνη. 

Αυτό που μπορώ να σας πω είναι, ότι δυστυχώς ο ίδιος ο Υπουργός αλλά και το περιβάλλον των πολυάριθμων μετακλητών του συμβούλων, δε φρόντισαν να αξιοποιήσουν τις εισηγήσεις των μονίμων στελεχών του Υπουργείου τους για το θέμα επίσπευσης των εκκρεμών συντάξεων και να προστατεύσουν τους ίδιους, τους χιλιάδες ασφαλισμένους, αλλά και συνολικά το Δημόσιο Καθολικό, Κοινωνικό και Αναδιανεμητικό Ασφαλιστικό μας Σύστημα από περιπλανώμενες καθηγητικές αναποτελεσματικές φιγούρες που υπόσχονται «μαγικές» λύσεις.

_________________________________________________________

  • Με μία ‘’ακροβατική’’ διατύπωση στην τροπολογία, δεν διευκρινίζεται αν οι ασφαλισμένοι θα επιβαρυνθούν οικονομικά με την αμοιβή των ιδιωτών. Πως το σχολιάζετε ;

Σας είπα ήδη επιμελώς-ασαφώς στην τροπολογία δεν ορίζεται ποια θα είναι η αμοιβή για τους δικηγόρους και τους λογιστές και κυρίως ποιος θα τους πληρώνει και αυτό θα καθοριστεί σε μεταγενέστερη υπουργική απόφαση. Είναι ηθικό και δίκαιο ο ασφαλισμένος να βαρύνεται με την επίσπευση της αίτησής του, για την καθυστέρηση της οποίας ο εκάστοτε πολιτικός που σήμερα ως νέος «σούπερμαν» θέλει να τον σώσει, φέρει την ευθύνη διαχρονικώς;

            Ορίζεται μάλιστα ότι οι υποψήφιοι συνταξιούχοι θα έχουν τη δυνατότητα επιλέξουν το δικηγόρο ή το λογιστή που θέλουν να αναλάβει την υπόθεσή τους. Αλήθεια κ Γεράρδη δε νομίζετε ότι αυτό έχει σοβαρά ζητήματα αξιοκρατίας και διαφάνειας και δημιουργεί έτσι, παράξενες “πελατειακές σχέσεις”, ανάμεσα στους ασφαλισμένους και τους πιστοποιημένους επαγγελματίες;

Δεν είναι άραγε προφανές ότι θα δημιουργηθεί ένα χάος, διότι όλοι θα σπεύσουν να επιλέξουν δικηγόρο, αμέσως με την έναρξη εφαρμογής της διάταξης, οι διαδικασίες θα δρομολογούνται χωρίς καμία σειρά, αλλά και ότι ο κύριος όγκος υποθέσεων θα συγκεντρωθεί σε μεγάλες εταιρείες, που με διαφημίσεις και άλλα μέσα θα προσελκύσουν τους συνταξιούχους;

  • Η τροπολογία προβλέπει την επιμόρφωση και πιστοποίηση των ιδιωτών ώστε να συμμετάσχουν στη διαδικασία. Τι κίνδυνοι υπάρχουν ;

Η επιμόρφωση και κατάρτιση, των τριών περίπου εβδομάδων, των δικηγόρων από ποιον ακριβώς θα γίνεται;Θεωρώ ότι θα είναι απολύτως πλημμελής. Είναι αδύνατο να καλύψει το εύρος της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας και κυρίως στην πρακτική εφαρμογή της. Δε νομίζω ότι οι δικηγορικοί σύλλογοι έχουν την τεχνογνωσία, και την ειδίκευση στις πολλαπλές διαδικασίες – νομοθεσίες των ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΑΕΕ, ΤΑΝ, ΤΣΜΕΔΕ, ΤΣΑΥ, ΟΓΑ, ΝΑΤ και των πολλών επικουρικών και στα μη συνδεόμενα μεταξύ τους πολλαπλά συστήματα ΟΠΣ ΙΚΑ, σύστημα ΑΠΔ, ΚΕΑΟ κλπ

Οι δικηγόροι και οι λογιστές που θα συμμετέχουν δεν έχουν δει ποτέ φάκελο ασφαλισμένου, προσυνταξιοδοτική βεβαίωση, αλληλογραφία μεταξύ Ταμείων για διαδοχική ασφάλιση, συνταξιοδοτική πράξη, απόφαση προσωρινής κλπ. Πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχει «εκπαιδευτική» ύλη. Άραγε κ. Γεράρδη ποιοι θα είναι οι εκπαιδευτές; Χωρίς τη σύμπραξη των μονίμων δημοσίων λειτουργών του ΕΦΚΑ και των στελεχών του Υπουργείου το εγχείρημα είναι καταδικασμένο.

Αντιλαμβάνεστε ότι για την επιτυχία του εγχειρήματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η άριστη και ενδελεχής εκπαίδευση-επιμόρφωση των δικηγόρων, αλλά και η αγαστή συνεργασία με τα στελέχη της Κοινωνικής Ασφάλισης. Και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί όσο ο υπουργός «σαράβαλα» μας ανεβάζει, γραφειοκράτες μας κατεβάζει και μπροστά στις κάμερες τα ανασκευάζει λαϊκίστικα συντετριμμένος, καθώς δήθεν αναγνωρίζει την αξία μας. 

___________________________________________________________________

  • Θεωρείτε ότι εντέλει η συμμετοχή των ιδιωτών θα βοηθήσει στην εκκαθάριση του τεράστιου αποθέματος ; Θα ελαττώσει τις καθυστερήσεις, που φτάνουν έως και 4 χρόνια σε ορισμένες περιπτώσεις ; Εξάλλου, προβλέπεται ότι, αν σε διάστημα ενός μήνα από την ολοκλήρωση της διαδικασίας από τους ιδιώτες, ο ΕΦΚΑ δεν εκδώσει την οριστική απόφαση, υποχρεωτικά θα είναι έγκυρη η απόφαση του ιδιώτη.

Όχι βέβαια. Αυτή η νομοθετική ρύθμιση, αντί να επιλύσει προβλήματα, τελικά φαίνεται ότι θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα. Διότι η εμπλοκή «μεσαζόντων» ιδιωτών δημιουργεί κι επισήμως, ένα εξωθεσμικό σύστημα πελατειακών σχέσεων, ανάμεσα σε ιδιώτες επαγγελματίες κι ευρισκόμενους σε απόγνωση συμπολίτες μας

Το σημαντικότερο θέμα, στο όποιο πιστεύω ότι θα εστιαστεί η προσοχή όλων των έγκριτων νομικών Συνταγματικού Δικαίου και το οποίο εγείρει σοβαρά θέματα  συνταγματικότητας και νομιμότητας της ρύθμισης είναι η ισχύς των συντασσομένων σχεδίων ως Διοικητικών Πράξεων χωρίς έλεγχο και υπογραφή από το αρμόδιο όργανο του ΕΦΚΑ μετά την πάροδο άπρακτης προθεσμίας 30 ημερών.

Και αναρωτιέται εύλογα κανείς ότι σε μια τέτοια περίπτωσηυπάρχει ο κίνδυνος να μην γίνεται ουσιαστικός έλεγχος. Και οι κίνδυνοι είναι πολλαπλοί, τόσο για την κοινωνική ασφάλιση, όσο και για τους μελλοντικούς συνταξιούχους. Τι σημαίνει να υπογράφει ο υπάλληλος χωρίς να έχει καμία ευθύνη; Τότε τι έννοια έχει η υπογραφή του; Και σε περίπτωση λάθους εις βάρος των ασφαλισμένων ποιος θα τα ελέγχει και ποιος θα είναι υπεύθυνος; Πώς θα διορθώνονται και ποιος θα καλείται να επιστρέψει χρήματα στον e-ΕΦΚΑ όταν πιθανόν θα αποκαλυφθούν προς τα πάνω καταβολές; Όταν δε τελικώς καταπέσει και νομικά αλλά και από άποψη αποτελεσματικότητας ποιος θα απολογηθεί άραγε;

_____________________________________________________________________

  • Υπάρχει εναλλακτικός τρόπος για την επίλυση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων ;

Και βέβαια υπάρχει εναλλακτικός τρόπος για την επίλυση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων. Επίσπευση των διαδικασιών εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ (Η/Υ), ολοκλήρωση του αυτοματοποιημένου συστήματος έκδοσης των συντάξεων ΑΤΛΑΣ, στελέχωση με το απαραίτητο στελεχικό δυναμικό, με την επαναπρόσληψη  των 500 νέων ανέργων του ΟΑΕΔ με την ήδη υπάρχουσα εμπειρία που λαθεμένα έφυγαν από τον ΕΦΚΑ και την απλοποίηση των γραφειοκρατικών ασφαλιστικών διαδικασιών. Παράλληλα, σωστή επανακατανομή και επαναφορά των έμπειρων στελεχών του ΕΦΚΑ σε θέσεις που βρίσκονταν παλαιότερα και γνώριζαν το αντικείμενο αλλά μετακινήθηκαν άστοχα από τη Διοίκηση. Τέλος αν ήθελε ο Υπουργός οπωσδήποτε να εντάξει τους ιδιώτες στη διαδικασία απονομής συντάξεων θα μπορούσε να ξεκινήσει με την «παροχέτευση» τόσο των δικών του όσο και των τριών  Υφυπουργών του, πολλών μετακλητών του! Άλλωστε οι δικές του και μόνο «υπερδυνάμεις» φτάνουν για να επιτελεί το έργο του.   

Πηγή:dimokratianews.gr    

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button