ΠΟΛΙΤΙΚΗ

4O Εκατομμύρια θα πληρώσουμε στα διόδια! Γιατί?

Πρόστιμο τουλάχιστον 40 εκατομμυρίων ευρώ θα κληθεί πολύ σύντομα να πληρώσει το Ελληνικό κράτος, για διαφυγόντα κέρδη λόγω του LOCKDOWN, στις εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Το πρόστιμο μαμούθ επιβάλλεται επίσης, λόγω της καθυστέρησης εκτέλεσης προβλεπομένων εργασιών. Στην περίπτωση της Νέας Οδού έχει συνυπολογιστεί και η αποζημίωση για απώλεια εσόδων λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου (από την αδυναμία λειτουργίας των Σταθμών Διοδίων Βαρυμπόμπης (πλευρικός), Αγίου Στεφάνου (πλευρικός) και Χαλκίδας (μετωπικός) – Υπολειπόμενες Εργασίες) για την χρονική περίοδο 01.01.2020 έως 30.06.2020 (1ο εξάμηνο 2020).Εργασίες που όπως γίνεται ξεκάθαρα αντιληπτό, δεν έχουν ματαιωθεί. απλά έχει μετατοπιστεί η εκτέλεση τους και ως εκ τούτου η λειτουργία και των πλευρικών, αλλά και του μετωπικού σταθμού διοδίων.

Είναι πραγματικά απορίας άξιο και γεννά αλγεινή εντύπωση, αλλά και δικαιολογημένη αγανάκτηση η απαίτηση ιδιωτικών εταιρειών εργολάβων, που έχουν καταλάβει με αποικιοκρατικές συμφωνίες την διαχείριση των δρόμων(περιουσία του Ελληνικού λαού), να υποχρεώνεται το κράτος να καλύπτει διαφυγόντα κέρδη(????), όταν υπάρχει πτώση τζίρου. Ο κοινός νους άμεσα αναρωτιέται, στις περιόδους αιχμής, που οι εταιρείες διαχείρισης υπερκερδίζουν, προβλέπεται κατ αντιστοιχία επιστροφή χρημάτων, προς το Ελληνικό Δημόσιο?

Σύμφωνα λοιπόν με τις πρώτες πέντε αποφάσεις που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής και αναρτήθηκαν σήμερα στη «Διαύγεια», για την περίοδο του πρώτου lockdown (συνολικά για το πρώτο εξάμηνο του έτους έως το τέλος Ιουνίου 2020) προβλέπεται:

  • Δέσμευση ποσού 13.500.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
  • Δέσμευση ποσού 6.370.000 για τον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.».
  • Δέσμευση ποσού 13.360.000 για πληρωμή στον Παραχωρησιούχο «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
  • Δέσμευση ποσού 1.740.000 για καταβολή αποζημίωσης στον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ».
  • Δέσμευση ποσού 5.300.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.».
  • Μιλάμε δηλαδή για ποσά που αφορούν την πρώτη περίοδο του LOCKDOWN , το πρώτο εξάμηνο του έτους, οπότε φανταστείτε ότι το ίδιο και ίσως παραπάνω θα συμβεί με το δεύτερο εξάμηνο, που τα υποτιθέμενα διαφυγόντα κέρδη θα είναι προφανώς μεγαλύτερα.

Η δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ώστε να υπάρχει κάλυψη διαφυγόντων εσόδων σε περιπτώσεις που υφίσταται «ανωτέρα βία» ή περιορισμός της κυκλοφορίας, για τον οποίο δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος, αλλά η ευθύνη βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.

Στην αλληλογραφία που είχε ανταλλαγεί μεταξύ παραχωρησιούχων και υπουργείου Υποδομών, επισημαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο του 2020 εξέδωσε πλήθος Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) καθώς και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με έκτατα μέτρα για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων με κανονιστικές πράξεις σειρά περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στη λειτουργία επιχειρήσεων, στην προσέλευση των εργαζομένων στην εργασία τους, στις συναθροίσεις, στην κυκλοφορία των πολιτών, στις διανομαρχιακές μετακινήσεις, στις οδικές συνδέσεις με όμορες χώρες. Ως αποτέλεσμα κατά το διάστημα των περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στις μετακινήσεις η κυκλοφορία στα Έργο Παραχώρησης σημείωσε μεγάλη πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Σε γενικές γραμμές βάσει των συμβάσεων ως «Γεγονός Ανωτέρας Βίας» θεωρούνται όλα τα γεγονότα ή περιστατικά ή οι συνέπειες αυτών που ευρίσκονται εκτός της σφαίρας ελέγχου ή επιρροής των Μερών και που δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί ή προληφθεί ή αποτραπεί ακόμα και με καταβολή ιδιαίτερης επιμέλειας εκ μέρους των Μερών καθώς επίσης και οποιοδήποτε γεγονός ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου δεν ευθύνεται κανένα από τα μέρη και το οποίο ο Παραχωρησιούχος δεν έχει την υποχρέωση σύμφωνα με την παρούσα να ασφαλίσει και δεν είναι πράγματι ασφαλισμένος, ή έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση ασφάλισης εν όλω ή εν μέρει.

«Ολα τα Γεγονότα Ανωτέρας Βίας, εκτός από εκείνα που βαρύνουν τον Παραχωρησιούχο (και στο μέτρο που τον βαρύνουν) θεωρούνται ως Γεγονότα Ευθύνης του Δημοσίου και αποζημιώνονται από το Δημόσιο», επισημαίνεται.

Οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν αποζημιώσεις με επιχειρήματα κυρίως την κατάρρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινητοδρόμων εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στην κίνηση και την αντίστοιχη κατάρρευση των εσόδων, ενώ από πολλούς επισημάνθηκε ότι καθυστέρησε και η εκτέλεση άλλων προγραμματισμένων εργασιών, όπως π.χ. Τα έργα συντήρησης.

Κάποτε………

Κάποτε υπήρχε ένα κίνημα, που εκφράστηκε είτε σε συλλογικό, είτε σε ατομικό επίπεδο και διεκδίκησε τα αυτονόητα, είτε αυτά είχαν να κάνουν με τοπικές ιδιαιτερότητες, είτε με την «παράνοια» του να παραχωρεί το κράτος ένα Δημόσιο αγαθό, σε ιδιώτες και μάλιστα με συνθήκες που σε καμιά περίπτωση δεν το εξυπηρετούν και δεν το συμφέρουν, ούτε σε οικονομικό, αλλά ούτε και σε κοινωνικό επίπεδο.

Κάποτε αυτό το κίνημα κέρδισε πράγματα διεκδικώντας και παλεύοντας. Σήμερα στα πλαίσια της γενικής χαλάρωσης και της ιδιότυπης «πολιτικής αναισθησίας» που μας έχει καταλάβει, κανένας δεν διεκδικεί το παραμικρό και όλα μας φαίνονται απολύτως φυσιολογικά και καλώς καμωμένα. Αποτέλεσμα βέβαια αυτού του νέου τρόπου σκέψης και δράσης μας, είναι να το «πληρώνουμε» καθημερινά, παραχωρώντας δικά μας κεκτημένα και δικές μας κατακτήσεις.

Κάποια στιγμή θεωρούμε πως αυτός ο παραλογισμός και αυτή η απάθεια, θα πρέπει να τερματιστούν και θα πρέπει να αφυπνιστούμε και πάλι, όχι για να «πουλήσουμε» επανάσταση και να κερδίσουμε «πολιτικά παράσημα», αλλά επειδή όταν παραχωρείς συνέχεια τα όσα σου ανήκουν, καταλήγεις να χάσεις κάποια στιγμή και την ανθρωπιά και την αξιοπρέπεια και την ατομική σου ελευθερία.

Ζαφείρης Στέφανος

Για το κομμάτι χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από το ethnos.gr.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button